Algemene informatie

Locatie graf
In de kerk

Grafschrift
Ao 1700 DEN 5 APRIL IS CHRISTELIJK IN DEN HEERE ONTSLAPEN DE WELGEL Hr WIBRANDUS AMSINGH DER BEIDE REGTEN DOCT. OUDT 31 JAAR. Ao 1699 DEN 16 OCTOB IS MEDE IN DEN HEERE GERUST DESSELFS HUISVROUW DONNA FREDERIX OUDT 18 JAAR VERWACHTENDE EEN VROLIJKE OPSTANDINGE IN CHRISTO TEN EEUWIGEN LEVEN Siet hier dit Jeugdig Paar bedenkt van dese zarcNadat zij boven 't jaar twee weken in deze kerckverbonden haar ten trou soo is de vrouw gestorvenNa sij een week te vorren eeen soone had verworvenDe man na een half jaar soekt op zijn wederhelftIn't duister nare graf en 't heemelsche verwelftDaar zij de Eere Gods in heiligheidt betragtenEn dit haar Stoflijk deel ten jongsten dag verwagten.

Typografie
Latijns schrift zonder schreef
Letter verdiept, verheven

Zerk: hardsteen
Afmetingen zerk: (l x b) 200 x 140
Type graf: liggende steen
Datum inventarisatie: 04-01-2020

Iconografie
Wapen twee schilden met helm. Helmteken: opklimmend hert. Linker schild: drie harten doorboord met twee pijlen. Rechter schild doorsneden. Boven: twee leeuwen, onder: bloemen. Ook op de zerk afbeelding aan weerszijde van het wapen: man zitten op pak korenaren. In de hoeken van de zerk, bovenin: mannen kop, onderin: doodshoofd.